fredag 20. juli 2012

Ut på tur


Som jeg skrev på den andre bloggen vår så har vi vært på tur nedover Vestlandet. Jentene kunne rapportere til papsen at mamma hadde kjørt som et svin mens hun samtidig så på traktor, fjøs og utstyr langs veien, kjørt over minst tre geiter, en ku og bråstoppa for å se på en lama. De kan kunsten å overdrive, vi hadde heldigvis ingen nestenulykker på veien slik de påsto. I Stryn kunne vi se nærmere på rosa gråtasser og på vei over til Byrkjelo ble vi liggende bak en Tinebil. Kyr lå langs veien og geiter lå midt i veien. 


På veien hjem var det også kyr, sauer og fugler vi kunne hilse på. Lillebror som nå var kommet frem i bilen beordret full stans og vinduet opp for hver ku vi så over Slådalsveien. Helt fra vi dro hjemmefra hadde han holdt utkikk etter Felleskjøpet, Eikmaskin, traktorbutikken( A- K maskin) og traktorer. Den gutten begynner å bli litt av en ekspert på traktornavn nå, sjarmerende! På vei fra Gol til Vågåmo fikk han se to John Deere som hadde hatt uhell og var en del rundere i formen enn ellers. Det hørte vi snakk om lenge;) Jeg er i allefall full av beundring når det gjelder mange av bøndene rundt omkring i landet, for ikke alle har like gode arbeidsforhold som det vi har her oppe. Det er jaggu meg mange bratte plasser rundt omkring, men likevel er  jorda godt tatt vare på og dyra rusler trygt omkring. En stor takk til disse bøndene for den flotte jobben de gjør! Med tanke på de to traktorene vi så som hadde hatt rundvelt, så vet vi at det er ikke alltid like trygt å jobbe i bratte bakker. Er det rart jeg trives best på flata;)

God helg!

1 kommentar:

christine sa...

Masse flotte bilder på hjemturen dokkas. Ja, du e ikkje aleina om som beundre traktorar som slår graset i bratte bakkar, syns det e et under, at det ikkje har skjedd verre ulykker.

Tusen takk for koselig kommentar hos meg. 40 mm macroen blir lite brukt nå, itte eg kjøpte meg 85 mm macroen, så foreløpig så ligge den i skoffå. Men macro e kjempekjekt og ha.